Jaguar X-type – mycket status men lite klös

Namnet Jaguar är förknippat med så mycket respekt och förväntan att verkligheten inte på långa vägar lever upp till den inre bild jag skapat.

Jaguar X-typeVisst är det lite speciellt att äntligen få ratta en jagga, men det är förvånansvärt obekvämt. Trots att jag kör tillbaka förarstolen så långt jag kan för att fortfarande nå ner till kopplingen, lyckas jag inte hitta en enda någorlunda bekväm ställning för gasfoten. Gaspedalen sitter alldeles för högt upp i förhållande till övriga pedaler. Jag funderar en stund på om jag förväntas veta hur jag ska justera pedalen, men ger upp. Det kanske bara var just den bil jag testade som var konstig. Men varför lämnar man i så fall ut den bilen till en provkörning, vars hela syfte är att skriva om bilen ifråga?

När jag försiktigt glider ut från det pampiga Jaguarhuset vid Järva Krog inser jag direkt att det kommer att göra ont. Högerbenet måste hållas i en extremt onaturlig vinkel och det verkar som om endast en låghalt kan hitta en bra körställning. När trafiken lättar kan jag, tack och lov, koppla in farthållaren. Krampen i högerfoten stannar kvar ett bra tag. Farthållaren kan inte användas i låga hastigheter och är inte heller standardutrustning i den här modellen.

Köper man en Jaguar ansluter man sig samtidigt till den tillhörande livsstilen. Jaguar X-type, har lite vanvördigt kallats ”folkhems-jaggan”. Modellen är avsedd för köpare som inte har råd med en ”riktig” Jaguar, men som ändå vill vara med i klubben. Frågan är om den här lågprisbiljetten ger ett fullvärdigt medlemskap i livsstilen?

Bilfakta:
Märke: Jaguar X-type 2,0
Vill ha: Ja, som glidarbil. Den är ju snygg!
Vem köper: Nyrika Nilla, Status-Siv
Passar bäst: Finåkning på landsväg
Vägljud: Spinner förvånansvärt högt
Bekväm: Jodå, med undantag för gasfoten.
Finesser: Ljushöjdsreglering, fönsterhissar med klämskydd fram, elmanövrerat förar- och passagerarsäte, justerbar ratt både på höjden och längden
Bilbarnstol: ISOfix. Jaguar säljer också egna barnstolar med klädsel som matchar bilens klädsel.
Säkerhet: krock- och sidokrockkuddar fram, sidokrockgardiner fram och bak, skyddande stötfångare, förstärkning i dörrarna, bältessträckare fram och ABS-bromsar
Miljöklass 2000
0-100: 9,4 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Bensinförbrukning i blandad körning 9,2 l/100 km
Garantier: 3 års fabriks- och vagnskadegaranti, 6 års rostskyddsgaranti, 2 kostnadsfria servicetillfällen, 3 års assistansförsäkring inom Europa
Pris från 299.000 kronor
Webbplats: http://www.jaguar.se/

publicerad i Plaza Kvinna nr 12, 2002