Egentligen är det Arnold Schwarzeneggers fel att detta monster finns som personbilsvariant.
Från början hette fordonet HumVee och var avsett att användas i krig. Funktionen sattes i första rummet. Bilarna skulle ta sig fram såväl i vatten som ökensand. De skulle vara stapelbara och kunna hänga under en helikopter. Startnyckel var inte att tänka på. Det är ju inte så kul att tappa nyckeln i sanden när man är ute och krigar.
Arnold körde HumVee under en filminspelning och ville absolut ha en att köra i privat också. Arnold fick som Arnold ville och så föddes den första Hummern, H1. Den var stor även med amerikanska mått mätt. Komforten var förbättrad, annars var det i stort sett samma bil som användes i ökenkriget.
Nu kommer efterföljaren till Sverige. H2 är både kortare och smalare än H1 och man får köra den med vanligt körkort. Den får till och med plats i en parkeringsruta, men räkna inte med att kunna öppna dörrarna. H2 är en imponerande bil som inger pondus och utmärker sig rejält i vardagstrafiken. Den är skön att köra och jag njuter av respekten jag får av medtrafikanterna. Men den där riktiga körglädjen infinner sig inte. H2 känns också lite trång inuti, tack vare all stoppning som omger mig.
Efter provturen har jag fortfarande inte förstått varför man skulle vilja köra omkring i en bil, stor som en tvårummare. Men när jag får köra uppför en backe i skogen så börjar lyckokänslan bubbla i mig. Plötsligt förstår jag vitsen med en sån här bil. Man ska köra i skogen. Över stock och sten och genom djupa diken. Jag fick bara köra i en liten backe. Men jag gjorde det fyra gånger. Och jag gör gärna om det igen!
Bilfakta
Märke: Hummer H2
Vill ha: Absolut – om ett par hektar land följer med.
Vem köper: Hästtransport-Hanna och Godsägar-Gulli
Passar bäst: I skog och mark och som dragbil.
Vägljud: Det duger
Bekväm: Jodå
Finesser: Satellitsystem, Traction Control System, heltäckande skydd av underrede, bakre och främre stötfångare med bärgningsöglor och uttag för släpvagnskula, backspegel med automatisk avbländning och inbyggd kompass samt utvändig temperaturvisning.
Bilbarnstol: fästen finns
Säkerhet: Barnsäkra lås i bakdörrarna, airbags i framsätet, stöldskydd, larm och panikknapp.
0-100 10 sekunder
Toppfart 180 km/h
Bensinförbrukning i blandad körning: räkna med drygt 2 liter milen
Garantier: 3 års helbilsgaranti, 6 års rostgaranti
Pris: 790 000 kronor
Generalagent: Rindab
publicerad i Plaza Kvinna nr 2, 2003