Förnuft och känsla

Båda bilarna kostar drygt 300 000 och båda exemplaren som jag testade var röda. Men där slutar också likheterna mellan Audis familjeracer A4 cab och Hondas roadster S2000.

Hur kom jag egentligen på tanken att jämföra dessa skönheter? Det är ju lika dumt som att jämföra revbensspjäll och hallonsaft. Audin är stabil och trygg att köra, nästan trist i sin stolta präktighet. Men kraften finns där och svaret kommer omedelbart när jag pressar ner gaspedalen.

Det löftesrika motormullret i Hondan påminner mer påtagligt om styrkan under huven. Det gör det lite lättare att bli omkörd. Den som kör för fort i en bil av denna karaktär får lugnt räkna med att polisen har både ögonen och bötesblocket med sig. Utan körkort får man inte köra alls, så jag följer trafikrytmen utan att bli nämnvärt irriterad. Jag vet ju att jag skulle kunna ta dem allihop på nästa raksträcka. Samtidigt är det frustrerande att inte få känna hästsparken i ryggen när motormullret stiger till ett vrål och hästkrafterna släpps fria.

Utseende
Båda bilarna är snygga, speciellt nercabbade.

Raggfaktor
Ragga med en Audi? Jo, det går nog. Hondan å andra sidan, är en solklar huvudvridare i alla lägen. Audin tilltalar förmodligen förnuftiga män, som inte ser en framtida familj som ett hot. Med Hondan kan du plocka upp vem som helst, hur som helst såvida han inte har för mycket packning.

Kliva i och ur
Audin vinner den här avdelningen med hästlängder. Hondan har en markfrigång på en dryg decimeter vilket naturligtvis innebär att du måste ta dig ända ner dit för att komma in i bilen. Men det är ännu värre att ta sig ur med värdigheten i behåll.

Cabba ner
24 sekunder tar det för Audin och då går allt automatiskt. Hondans cabriolet fälls ner och upp på ett ögonblick, men cabben måste fästas/lossas manuellt och rutorna stannar nere efter uppfällning. Knapp fördel för Audi.

Lullull
Audin vinner även här om man enbart räknar prylar och lampor. Men funktionerna hos Hondan imponerar mig mera trots att instrumentpanelen är spartansk. De nödvändiga reglagen är samlade kring ratten och förarmiljön känns genomtänkt. Hastighetsmätaren i Audin jag testar stör mig ordentligt. Markeringarna börjar med 10, 30, 50 och 70 km/h. Sedan kommer av någon anledning 100. Detta gör att 90, som trots allt är den mest använda hastighetsbegränsningen på svenska landsvägar, reduceras till ett obetydligt mellanstreck. Hondan har en väl synlig digital hastighetsmätare.

Utrymme
Audi har ett skapligt baksäte. Honda försöker inte ens. Här ska man åka två personer, inte fler. Övernattningsväskor kan dessa personer man ha med sig men glöm allt annat. Här finns inte ens ett handskfack. Audi har ett något större bagageutrymme men storhandlar du måste du använda baksätet också. Lite oväntat visar sig Hondan ha bättre plats på höjden invändigt än Audin, där istället armarna får lite mer utrymme.

Körglädje
Visst är det roligt att köra nercabbat. Dessvärre har jag ingen tur med vädret under mina provkörningar så den mesta tiden kör jag med tak över huvudet. Audin är pigg och glad och svarar duktigt när jag manar på. Automatlådan reagerar snabbt och det är inga problem att köra om. Medan man utan problem kan åka Audi så måste Hondan köras. Och det är oändligt mycket roligare. Visst är det bra med fjädring, men låtsas man köra racerbil så ska det hoppa lite. Medan jag nästan somnar bakom ratten på Audin så upptäcker jag att jag kör Hondan med ett brett leende på läpparna. Motorljudet är nästan jobbigt högt i Hondan. Det är lite obekvämare och trängre på de flesta sätt, men den är så förunderligt rolig att köra!

Om jag tvingas välja mellan dessa två bilar så skulle jag få problem. Jag har två barn och en katt så Audi A4 cab känns som det förnuftiga valet. Den är snygg, snabb och sportig. Audin är rolig att köra, om än förutsebar på gränsen till tråkig. Det är dock bra ur säkerhetsperspektiv och borde egentligen inte vara till nackdel.

Men tar man bort allt förnuft och enbart ser till känsla och körglädje så är Honda S2000 det givna valet. Det är så vansinnigt roligt att ratta den raringen! Och vem pratar egentligen om förnuft i samma mening som ”köpa cab” i Sverige?

BILFAKTA
Märke: Honda S2000
S200Vill ha: Jaaa!
Vem köper: Livsnjutaren Lotta som låter någon annan sköta matinköpen.
Passar bäst: Till nöjeskärning
Vägljud: Ganska högt
Bekväm: Bekvämare än man kan tro, bara man tar sig in.
Finesser: Servo, AC, läderklädsel och centrallås. Och det är lätt att nå de få reglagen med händerna kvar på ratten.
Säkerhet: Krockkuddar, sidokrockskydd, bältessträckare, ABS-bromsar
Miljöklass: EU2000
0-100: 6,2 sek
Toppfart: 241 km/h
Bensinförbrukning i blandad körning: 9,9 l/100 km
Pris: 336.000 kronor
Honda på Internet

Märke: Audi A4 Cabriolet 2.4 med multitronic
Audi A4 cabVill ha: Ja, gärna
Vem köper: Sportiga Susanne som också vill åka säkert.
Passar bäst: Året om.
Vägljud: Lågt
Bekväm: Absolut.
Finesser: Eluttag i bagagerummet, förvaringslådor under framstolarna, klimatanläggning, genomlastningslucka med skidsäck, solskydd med upplysta speglar, ställbar ratt.
Bilbarnstol: Isofix-fäste i passagerarsäte och bak
Säkerhet: Airbags och sidoairbags fram, sidokrockskydd, voltningsskydd, ABS-bromsar, bältessträckare fram och bak, diffspärr, antispinnreglering.
Miljöklass: 2005
0-100: 9,8 sekunder
Toppfart: 219 km/h
Bensinförbrukning i blandad körning: 9,7 l/100 km
Pris: 344.000 kronor. Lägg till 18.800 för den steglösa multitronicväxellådan.
Audi på Internet

publicerad i Plaza Kvinna nr 3, 2003

Kommentarer stängda.