Valfrihet är överskattat

Jag ska köpa mig en ny mobil. Det kan jag säga direkt, att det finns många lättare uppgifter här i livet.

Inte nog med att det finns en miljon olika telefonmodeller att välja mellan. Det finns en miljon olika försäljningsställen också och tio gånger så många många varianter av abonnemang. Alla har olika bindningstid, olika villkor och olika avgift även om de gäller samma operatör.

Hjälpen kanske finns på internet, tänker jag. Hjälpmedlet Mobilräknaren listar 145 olika sorters abonnemang. Etthundrafyrtiofem olika mobilabonnemang! Men det är bara toppen av isberget.

Kombinationen SonyEricsson V800 och Vodafone Live erbjuds i 56 olika varianter av abonnemang. Det här är ett förhållandevis enkelt räkneexempel eftersom just den här telefonmodellen just nu endast säljs av Vodafone…

Nya telefonmodeller rasslar dock fram oavbrutet, den ena till synes bättre än den andra. Efter en månad kan du dock glömma uppgradering och support. Din lur inte finns inte längre i sortimentet utan är utbytt ett par tre gånger. Egentligen borde du byta telefon redan nu men det går inte eftersom du blev bunden i två år utan att du riktigt märkte hur det gick till.

Den finstilta texten, där villkoren förklaras, är verkligen finstilt. Tidningsannonserna går inte att läsa över huvud taget eftersom texten är för liten för att kunna tryckas läsbar. TV-reklamens villkor symboliseras av en stjärna och så en tät textmassa som flimrar förbi i ögonvrån snabbt som en höstnysning.

De fria samtalsminuter som utlovades vid köpet gäller enbart i det egna nätet mellan 03.15 och 04.20 vardagar jämna veckor. Endast en uppkopplingsavgift á 60 öre tillkommer. Det var ju samtalsminuterna som var gratis, inte själva samtalet.

Gratis SMS gäller endast på tisdagar klockan prick 15.02. Ej använda samtalsminuter och SMS kan inte sparas utan medför istället straffpåslag på nästa månadsräkning.

Du får bonuspaket som avgiftsbeläggs om du inte själv säger upp dem. Brandade telefoner reklameras som vore de extra bra när sanningen istället är att de begränsats i sin funktion jämfört med originalet. Som tack för vår blåögdhet får vi dessutom göra reklam för ”vår” operatör med avslöjande klistermärken på telefonen.

Hur i hela friden ska jag kunna göra ett medvetet val? Det är bara att inse att det är fullständigt omöjligt att göra ett bra köp när det gäller mobiltelefon. Oavsett om du är nöjd i köpögonblicket så kommer det garanterat ett bättre erbjudande i morgon eller kanske redan om en kvart.

I stunder som dessa saknar jag faktiskt det statliga monopolet. Valfrihet är överskattat.

publicerad i VLT den 4 januari 2005